I serien ”Bulletproof” är modellerna de samma, men de har lämnat födelsedagskalaset. De har blivit äldre och rör sig i gränslandet mellan barn och vuxen, en tid av såväl tvivel som självsäkerhet. Vee Speers förevigar ögonblick av bräcklig ungdom och skönhet. Men deras hållning, uttryck och blick utstrålar styrka och stolthet. Här finns ingen blygsamhet, ingen sårbarhet.

Vee Speers beväpnar dem för livet och kommande slag. En pistol, en yxa, ett horn, en stridshjälm på huvudet, en tjurfäktares dräkt. Hon förbereder dem inför en okänd framtid, ger dem kraft och styrka för att de ska kunna försvara sig, mot mänsklighetens dårskap och hat, kanske också mot sina egna demoner och känslostormar. De är oövervinnliga i sina dräkter och masker.  Det är de som själva som dikterar reglerna.

Kanske är bilderna också en kommentar till de könsroller som vi serveras tidigt i livet. Möjligen en påminnelse om makt och krig. Och vårt behov av att fly in i fantasins värld och en inbjudan till våra egna erfarenheter och associationer, från barndomen, tonåren och föräldraskap.

Vee Speers klär modellerna, stylar dem, ibland med masker. De måleriska porträtten, det dramatiska anslaget och den unika färgsättningen är kännetecken för Vee Speers verk.

Hon tycker inte om att följa mängden. Hon vill förföra med sina störande och på samma gång vackra bilder, bilder som balanserar mellan fantasi och verklighet, det självklara och oväntade. Element som väcker motstridiga känslor som överraskar betraktaren i varje bild.

Vee Speers kommer från Australien. Hon studerade konst och fotografi på QCA i Brisbane innan hon började arbeta som fotograf för ABC Television i Sydney på åttiotalet. Efter flytten till Paris 1990 började hon ställa ut egna konstprojekt och fångade besökarna med sitt dramatiska bildspråk och unika färgsättning.

Hennes stora genombrott kom 2005 med projektet ”Bordello”, ett arbete som är inspirerat av 1920-talets dekadenta Pariskvarter runt Rue St. Denis med dess nattliv och färgstarka personligheter. Utställningen blev en succé och turnerade världen över. Nästa projekt ”The Birthday Party” fick ännu större genomslag, utställningen har turnerat i flera år och boken med samma titel har trycks om flera gånger.

Idag har Vee Speers en lång rad verk bakom sig som hon har visat på såväl separatutställningar som grupputställningar. Hennes verk har publicerats på framsidan av de flesta stora fototidningar i världen, bland annat Photo International, Images Magazine och The British Journal of Photography men också andra magasin som The Sunday Times UK.