Med Up Close på Fotografiska är det första gången någonsin som hans fyra serier ställs ut på en plats.
- Utställningen på Fotografiska är min mest heltäckande utställning någonsin. Det känns otroligt häftigt att se alla verken samlade så här, säger Martin Schoeller entusiastiskt.

En entusiasm och värme som kännetecknar både hans person och hans verk. Det syns tydligt hur både inspirerande, lekfullt och samtidigt extremt tekniskt professionellt fotosessionerna gått till, då många av världens kändisar ställt sig framför Schoellers kamera. Som när Jay-Z sitter avslappnad på en diner, Quentin Tarantino försöker slita sig loss från sin tvångströja medan fredsduvorna lockande flyger runt honom, eller Marina Abramovic’ hänger med nakna snyggingar på tunnelbanan. Alla ger de av sig själva till Martin, och genom sin blick ger han dem till oss.

Som nybliven fotograf lyckades han, genom livets krokiga tur(er) bli assistent till Annie Leibovitz. Hennes ständigt nyskapande stil passade perfekt för den unge kreative Schoeller, uppvuxen i München.  Sedan har hans skapande bara fortsatt att expandera; både på bredden och höjden. Snabbt blev han efterfrågad av de största magasinen och dagstidningarna i världen, men förutom de porträttuppdragen driver Martin sina helt egna projekt. Som han brinner lika starkt för, allihop.

Den mest kända är Close Up. En serie där han ber de porträtterade även ställa upp för en helt avskalad, intim bild tagen med ett visst maner som fokuserar på vissa av ansiktsdragen.
- Jag använder blixt och ljussättning på ett sådant sätt att ögon och mun lyfts fram. Dessa två delar av ansiktet anser jag är de som bäst visar det unika i varje individ. Samtidigt som de visar hur lika vi är varandra, alla vi människor, säger Martin.
En klart demokratiskt strävan där fotografi smart och effektivt bidrar till att öppna betraktarens både blick och hjärta: Vad skiljer egentligen Hillary Clinton från Denise Martin som bor på gatan? Vad är det unika med just deras respektive uttryck – och vad är det gemensamma?

Martin Schoellers fotografi består även av en serie med kvinnor som tävlar i body building. En grupp sällan porträtterad i annat än fitnesspress med viss inriktning. Schoeller förklarar varför han fastnade för just denna grupp.
- Få andra bryr sig om resultatet av kvinnornas kamp att skaffa sig den, i deras ögon, bästa kroppen. Men de brinner så starkt för uppgiften de lagt på sig själva, att den vidare omgivningens respons inte alls är viktig, bara den egna gruppens. För mig är det djupt fascinerande med det engagemang som dessa människor visar för det som de valt att ägna sig åt, oavsett vad majoriteten kan tänkas tycka. En sådan attityd finner Martin vara mycket lockande, och en viss metakommunikation kring vad man väljer att visa upp/vad man döljer, går att ana även i många andra av hans verk. Det uppstår ibland en dialog mellan den porträtterades vanligen uppvisade bild och det unika mötet i stunden. Till exempel när han låter George Clooney dölja sina ögon bakom en knycklad bild av honom själv. Är det så George gömmer sig bakom sin persona? Och vad vill han visa med det?
Den där nyfikna öppna frågan hänger där sida vid sida med många av utställningens porträtt, ”Hur är det – egentligen?”.
Kom hit och se vad du själv tolkar att svaret blir. Kanske får du även syn på något nytt i dig själv…

Up Close pågår fram till 7 februari 2016.