Chen Man är odiskutabelt pionjären inom kinesiskt modefotografi och idag Kinas mest eftertraktade, högst betalda fotograf och den som filmstjärnor och näringslivstoppar vill porträtteras av. Hennes fotografier har publicerats i en mängd av de största magasinen som till exempel Vouge, Elle, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan och i.D

Hennes hårt retuscherade bilder bär på flera lager av berättande och i hennes bildvärld tolkas och omtolkas bilden av Kina idag. Ett land i konvulsioner mellan gammalt och nytt. Där kan Chen Man ses som en representant för sin generation, den som kallas ”Generation Y=Why”.

I Chen Mans fotografier syns ett iscensättande av fusioner mellan då och nu, öst och väst, tradition och förnyelse, där både normer och skönhetsideal ifrågasätts och omformuleras. Detta har gjort henne till en pionjär inom modefotografiet Hennes stjärnstatus går knappt att beskriva då hon når in och ut i de mest skiftande kretsar inom den kinesiska eliten, som att till exempel skådespelerskan och nationalikonen Fan Bingbinad enbart vill bli fotad av Chen Man. Internationella stjärnor som Rihanna, Keanu Reeves och Nicole Kidman reser till Kina för att bli porträtterade av Chen Man och hon gör stora jobb åt varumärken som Dior, Hublot, Adidas och Absolut Vodka. Dessutom är hon själv ansiktet utåt till flera internationella varumärken.

Att en 37-årig kvinna i detta land med konservativ syn på genusfrågor tillåts utmana rådande ordning, och bli lika mycket sitt eget varumärke som framgångsrik fotograf, visar vilken riktning Kina tar: Ett tydligt tecken i tiden. Chen Mans konstnärlighet bidrar ständigt till att överraska genom att hon finner nya uttrycksformer. Multibegåvade Chen Man arbetar  sedan länge både som designer och produktutvecklare, och i somras blev hon signad av American Creative Artists Agency (CAA).

Med sin ifrågasättande blick och konstnärliga skicklighet, i att använda modern digital teknik, adderar Chen Man nya spännande dimensioner till modefotografiet. Bilder som även ifrågasatts på temat; är detta verkligen fotografi?

– Utställningen visar den mångfacetterade produktion som är Chens Mans kännetecken. Curator Kaimei Wang har valt bland både hennes konstnärliga egna projekt och kommersiella uppdrag, alla med den gemensamma nämnaren att de lockar såväl ögat som fantasin. Här ser vi både en färgrik estetik och vassa kommentarer om en samtid som förtjänar att belysas med både intelligens och ett visst inslag av humor, säger Johan Vikner, utställningsansvarig på Fotografiska.

Chen Man föddes i mångmiljonstaden Pekings gamla kvarter. Här levde hon mitt i dess puls. Både den uråldriga kinesiska kulturens, med en mormor som stilla satt och spelade Ma Jong bredvid hennes säng, till den moderna metropolens larm. Det gamla och det nya. Det ultratraditionella och det ultramoderna. Den uråldriga draken och den som vill ömsa skinn…

En bild av dualitet som är talande för Chen Mans uttryck och avtryck. Ett avtryck som klingar med tonsäkert gehör genom den kinesiska självbilden som i Chens Mans bildvärld tydligt söker sig till sina rötter. Uråldriga rötter här uppryckta och genomlysta, vilka ställer frågor kring den kollektiva identiteten, som Chen Man är klippt och skuren för att lyssna av, ifrågasätta, tolka och konceptualisera.

– När vi har uppnått vad vi behöver materiellt, då dags att söka mer existentiellt. Och vi gör det i våra kinesiska rötter. I mitt senaste projekt kommer inspirationen från mitt intresse i klassisk kinesisk filosofi, visdomen som finns i det kinesiska vardagslivets kultur och mitt stora engagemang i traditionell kinesisk medicin. Det är därför jag går tillbaka till rötterna i den kinesiska filosofin och söker harmoni i naturen för att finna balans mellan on och Yang, mellan yttre skönhet och inre visdom.

Chen Man är ung och orädd. För hennes generation, långt ifrån mormors Maoistiska, är samtidens snabba förändringar en förutsättning.

– Kina rör sig snabbt framåt och öppnar upp för världen. Det handlar om mötet mellan det gamla och det nya. Jag säger alltid att min generation av unga kineser är generationen som bevittnar hur drömmen blir sann. Men när vi uppnått material lycka, vad behöver vi människor då egentligen?

Kort:
Chen Mans konstnärlighet uppmuntrades av föräldrarna där pappan var konstnär, och hon gick redan som ung en mängd kurser i både klassisk kinesisk skrivkonst, kalligrafi, och andra tekniker. Efter att ha börjat utbildningen vid kinesiska akademin för konstnärer, dit hon sökte och kom in först på tredje försöket, insåg Chen Man att det var fotografi som låg hennes hjärta närmast. Idag har hon, förutom att vara Kinas mest eftertraktade mode- och porträttfotograf, även uppnått internationell framgång.

Fearless & Fabulous på Fotografiska är hennes första separatutställning på museum utanför Kina..