Pieter ten Hoopen blev i september i år Emmynominerad för denna film där han under en mycket lång tid följt och dokumenterat livet i den lilla staden Hungry Horse belägen i Montanas klippiga berg. Projektet tog sin början i en tid när George Busch slogs mot terrorism och blev omvald för en andra gång, en tid som cementerade klyftorna i det amerikanska samhället.

Hungry Horse är en fotografisk dokumentation, snarare än en faktisk, av det mentala tillståndet hos människorna i bygden samt dess landskap. ten Hoopen ville komma bakom klichéerna av ett land som så många i världen har en tydlig uppfattning om. En bild som saluförts via film och litteratur, men en bild som få av invånarna i en liten stad bland de klippiga bergen känner igen sig i. De som drabbats hårt av lågkonjunktur och arbetslöshet. De som ofta lever med droger i fattigdom och ensamhet.

– Detta projekt är som en slags slow food-process. Att tillbringa så mycket tid för att komma nära människorna var nödvändigt, det behövdes för att hitta röda tråden, att finna uttrycket för dess speciella tillstånd. Efter tio år kan jag säga att jag gjort allt jag kan för att berätta om denna plats och vad de där gått igenom.

Platsens och människornas många olika sidor speglas och ger upphov till lika många frågor som svar i detta poetiska och emotionella material om vårt samhälle och vår samtid. I bilderna som nu visas på Fotografiska råder ten Hoopens konstnärliga tolkning av platsens tillstånd, medan filmen med sitt mer journalistiska grepp låter människorna komma till tals om sin situation. Och detta på ett sätt som alltså generade denna dokumentärsfilmsserie en hedrande Emmy-nominering i klassen: Konst, livsstil och kultur.

Dessutom ingår en film av Peter Hoelstad där journalisten Lasse Bengtsson intervjuar ten Hoopen om projektet, samt visar vad som hände när han visade upp Hungry Horse på stadens lokala krog…