En av Sveriges mest respekterade och prisbelönta fotografer ställer nu ut på Fotografiska med serien Italia som även finns som fotobok med samma namn, utgiven på Max Ström. Italia är resultatet av flera längre vistelser i det sydeuropeiska landet, en poetisk skildring av ett vägskäl.
Förra gången Martin Bogren ställde ut på Fotografiska var det med Lowlands 2011. Därur föddes sedan Tractor Boys där han dokumenterade det karga bylivet mitt i Skånes mylla och mötet med dagens 15-åringar. Möten som visade sig så väl spegla hans egen tonårstid och fick Bogren, tydligt formad av drömmen om att ta sig därifrån, att med sitt fotografi fylla i sina egna minnesluckor. Med Italia befinner sig Bogren istället i en sinnlig nutid som stämningsfullt och drömlikt pågår just nu, just här.

– Jag hade en längtan till någonting nytt, efter att under en period rest mycket i öst och upplevt ett visst tungsinne. Nu ville jag utforska något annat, vidga mina vyer och finna en annan sida av tillvaron. Det är ju det personliga berättandet jag är intresserad av. Resan började i Rom, som fotograf är man ensam men träffar lika ensamma kollegor.

Bogren blev på så vis inbjuden till Neapel, Palermo och började vidga området norrut mot Bologna och Turin.

– Länder smakar ju olika i norr och söder. Och det var söder som passade det jag sökte, när jag ställde mig frågan; vem är/blir den medelålders mannen Martin Bogren i mötet med denna miljö och dessa människor som är mer öppna och generösa med kontakt än på många andra platser?

Traditionen Bogren arbetar inom är klassisk gatufotografi, i hans fall gatufotografi med ett personligt dokumentärt förhållningssätt. Rent praktisk innebär det många promenader från tidig morgon till sen kväll, i sydländska länder med en siesta mitt på dagen.
Ett ständigt vandrande, sökande, i bästa fall i flow. Den där obestämbara känslan som är så svår att beskriva i ord; upplevelsen av att fullt ut gå upp i något, något som i just den stunden är allt.

Processen kan snarast liknas vid ett reportage som från början är dokumentärt, med tydlig agenda, för att sedan mer och mer vidgas till en arena för speglingar av Bogren själv. Inte enbart som unik individ, utan lika mycket som representant för det allmänmänskliga. Dokumentären om landet blir till ett sökande efter de processer som binder samman den enskilda människan med det stora som vi alla ingår i. Det universella.

– Vi är alla vår historia och kameran är ju ett fantastiskt verktyg att närma sig människor genom, i sökandet efter sig själv i den andre. Särskilt för någon som är lite blyg. Man får en ursäkt att utsätta, och sätta, sig i situationer man aldrig annars upplevt. Ibland varar mötena i några sekunder, där jag nickar till tack. Det kan vara så skiftande lägen från att människor bara ovetande fastnar på ett fotografi till att långvariga vänskaper utvecklas.

För Pauline Benthede, Exhibition Manager på Fotografiska innebär Italia ett mycket uppskattat återbesök av Bogren.

– Martin Bogren har genom sitt poetiska bildspråk blivit en av sin generations mest framstående skildrare. I motsats till de nostalgiska återblickarna i Bogrens tidigare serier Lowlands och Tractor boys är Italia en memoar i nutid. Hans sökande letar sig inte längre bakåt utan framåt, och resan till landet i söder är inte bara faktisk utan även själslig. Under vandringarna genom staden och landskapet gör det analoga fotografiet sin del i att inte påskynda sin användare utan lämnar rum för eftertanke. I mötet med människorna och ljuset skapas de lika sköra som oslipade fotografierna med en längtan som många av oss kan känna igen oss i.

Martin Bogren föddes 1967 i Skåne. 2011 visades Lowlands på Fotografiska.
Boken Italia ges ut på Bokförlaget Max Ström.