The Man, the Image & the World är en mycket omfattande retrospektiv utställning om Henri Cartier-Bressons konstnärskap – fler än 250 verk, varav några aldrig tidigare visade, sällsynta fotografier från alla perioder av skapande i Cartier-Bressons liv och en stor samling klassiska fotografier.

1947 grundade Henri Cartier-Bresson den ansedda bildbyrån Magnum Photos tillsammans med fotografer som Robert Capa, David ”Chim” Seymour, George Rodger och Bill Vandivert. Magnums fotografer har bevakat de flesta av de gångna decenniernas historiska händelser och tagit många av de mest framträdande bilderna. För Henri Cartier-Bresson var fotografi ett sätt att berätta historier om livet. Han var på plats i Spanien under inbördeskriget, i Tyskland när dörrarna öppnades till koncentrationslägren, i Kina då Kuomintang föll och Mao tågade in i Peking, och han upplevde de radikala vänster- vindarna under studentrevolten i Paris 1968.

Henri Cartier-Bresson hade en näst intill kuslig förmåga att med sin Leica fånga ögonblick ur livet. Han myntade begreppet ”det avgörande ögonblicket” – konsten att med perfekt tajmning, på exakt rätt bråkdel av en sekund, trycka ned slutaren. ”Kameran är för mig ett skissblock”, skrev Cartier-Bresson, ”ett intuitionens och spontanitetens verktyg. För att det ska bli meningsfullt måste man vara engagerad i det man betraktar genom sökaren. Detta kräver koncentration, disciplin, lyhördhet och viss känsla för geometri”. Henri Cartier-Bresson beskar exempelvis inte sina bilder, istället komponerade han dem i sökaren.

I den retrospektiva utställningen på Fotografiska visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder, till fotojournalistiken och porträttfotografin, där vi bland andra möter Alberto Giacometti, Simone de Beauvoir och Truman Capote.

Utställningen är curerad av Robert Delpire och producerad i samarbete med Magnum Photos och Fondation Henri Cartier-Bresson.