Odani har studerat träskulptur vid Tokyo University of the Arts. Träskulptur, som är historiskt besläktad med buddhistisk skulptur, spelar en viktig roll i den japanska konsten. Odani, som är född i den stad som under 1 300 år varit buddhismens centrum i Japan, Kyoto, har varit intresserad av buddhistisk skulptur sedan han var barn. Den anrika staden Kyotos skönhet, andlighet och historia utgör fonden för Odanis konstnärskap och genomsyrar hans unika vision, som han ständigt utvidgar till att innefatta både tradition och nya kreativa uttryck.

De genomgående kvaliteterna i Odanis konstnärskap är ett starkt bildspråk och en känsla för existensen, vilket i betraktaren skapar oförglömliga och ibland oroväckande minnen. För att uppnå den effekt han eftersträvar bryter Odani gärna mot normer. Bland hans tidiga arbeten finns en vargskinnsdräkt vid vars axlar det sticker ut två skräckinjagande djurhuvuden som ser ut att vara redo att bita av armar på den som bär plagget, skelett av okända varelser som tycks ha muterat till ovanliga skepnader, och ett videoverk med bubblor från konstnärens blod som svävar omkring i luften och spricker. Dessa arbeten väcker tankar om kroppslig smärta eller rädsla och passar inte alltid in i den existerande konstpraktikens kontext. Symbolik och metafor är inte alltid nödvändiga komponenteter i Odanis konstnärskap. Tvärtom, hans arbeten är avsedda att skapa direktkontakt med betraktaren genom att helt enkelt vara det de är. I detta avseende påminner de om buddhistiska skulpturer, även om uttrycken är tämligen annorlunda, i det sätt på vilket de framkallar associationer. Och det är möjligen här som Odanis japanska identitet framgår som tydligast.

För denna presentation på Fotografiska, hans första utställning i Sverige, har Odani bestämt sig för att gå tillbaka till där allting började. Navet i utställningen är serien Phantom Limb – hans första större verk, där man, enligt konstnären, ”kan hitta allt som senare dyker upp i mina arbeten”. Förutom originalversionen av serien ingår även verk som producerats särskilt för denna utställning. De övriga komponenterna i utställningen är strukturerade runt detta centrala verk och bjuder på ett överflöd av symbolik och metaforer.

Jordbävningen i Tohoku den 11 mars 2011 påverkade Odanis tänkande på ett genomgripande sätt. Naturkatastrofen, som ödelade hela regionen, krävde över 18 000 människoliv och gjorde 300 000 personer hemlösa. Odani besökte området efter katastrofen och kom till slutsatsen att han måste göra någonting som konstnär, och han började med att gå tillbaka till begynnelsen. Han blev helt överväldigad av de stora drivorna av bråte som katastrofen orsakat och insåg att det vida överträffade allt han försökt åstadkomma under sin karriär som skulptör.

Titeln Time Tomb betecknar katastrofens oerhörda omfattning, som lade allt, inklusive tiden, under sig. I sin konstnärliga respons på katastrofen konfronterar Odani de japanska sidorna av sin natur, polariseringen mellan ordning och kaos, och hoppas att det ska slå an en sträng hos betraktaren och bidra till en förståelse för en verklighet som angår oss alla efter katastrofen i Tohoku.

Curator: Santo Oshima