Med Untold Stories samlas verk från 2004 till idag där hon iscensatt vad som blir till minnesbilder. Bilderna är noggrant arrangerade och uppbyggda likt ett stilleben med hänsyn till ljus, färg och form. Med sina iscensatta fotografier vill Nygårds Karin visa hur livet gradvis förvandlas från en berättelse till ett minne. Det är där fiktionen möter verkligheten. Vad är vad?

Nygårds Karin Bengtssons (1972) arbete inbegriper nästan alla moment som ingår vid en filmproduktion: manus, regi, scenografi, rollbesättning, kostym, ljus och rekvisita. Iscensättningarna befinner sig i tillståndet före – eller efter – dramatiken. Själva dramat utspelar sig i betraktarens egen upplevelse av bilden.

– Bilderna tillhör inte någon given plats, tid eller identitet utan är ständigt beredda att ingå i betraktarens historia, säger Nygårds Karin Bengtsson. Scenerna fungerar som stillbilder från en film utan ljud där betraktaren själv bidrar med sin egen röst och tankar.

I hennes fotografier suddas gränsen mellan fiktion och verklighet ut. Information döljs istället för att läggas till, men hur abstrakt fotografiet än görs hittas en tydlig anknytning till verkligheten.

Nygårds Karin Bengtsson är född i Mora och bor och arbetar i Södåkra, Höganäs, Skåne. Hon har en Master of Fine Arts från Konstindustriella Högskolan i Helsingfors, Finland, 2003. År 2010 fick hennes verk Deer Room utmärkelsen ”Juryns val” under Vårsalongen på Liljevalchs Konsthall i Stockholm och hon har tilldelats ett flertal stipendier, bland annat Stockholms stads kulturstipendium 2011. Hennes arbete har visats på bland annat Helsingfors Konsthall, Eskilstuna Konstmuseum och Alingsås Konsthall och hon finns även representerad på Malmö Konstmuseum. Just nu färdigställer Nygårds Karin Bengtsson tre nya verk som premiärvisas på Fotografiska i höst.